Hoe maak je jouw webshop toegankelijker?

Voor mensen met een beperking is er nog een wereld te winnen aan online toegankelijkheid. Denk aan webshops waar je niet makkelijk doorheen kunt navigeren, of websites met vervelende pop-ups of cookiemeldingen die je niet weg kunt klikken. Het gebruik van internet groeit nog steeds en dat betekent dat er ook meer aandacht komt voor online toegankelijkheid.

Dit is de aanleiding voor mij om een boek te schrijven over het verbeteren van de toegankelijkheid van webshops. Tijdens de ‘Week van de toegankelijkheid’, van 7-12 oktober 2024, zal ik mijn boek lanceren en kun jij aan de hand van mijn tips en advies zelf aan de slag met je webshop.

In totaal hebben ongeveer 4 miljoen mensen in Nederland, dat is bijna een kwart van de inwoners, een beperking. De beperking kan verschillende vormen hebben, zoals blindheid, slechtziend, kleurenblind, doof, slechthorend, lichamelijk gehandicapt, laaggeletterdheid en dyslexie.

Daarnaast heb je ook tijdelijke ‘gehandicapten’. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een arm in het gips die hierdoor deze arm tijdelijk niet kan gebruiken om de muis of een mobiele telefoon vrij te bedienen. Zelf heb ik geen beperkingen maar ik zie wel de impact die een goede, toegankelijke webshop heeft op jouw klanten.

Er zijn verschillende redenen die in mijn boek uitgebreid aan bod komen, maar deze wil ik nu vast kort voor je toelichten.

 

Sociale inclusie

Sociale inclusie en gelijke kansen voor iedereen staan centraal. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht beperking, toegang heeft tot dezelfde informatie en diensten.

Wanneer jouw webshop niet zonder een muis te bezoeken is, verlies je veel klanten die anders bij jou een aankoop hadden kunnen doen.

 

Wettelijke verplichtingen, nieuwe EU regels

In veel landen, waaronder Nederland, zijn er wetten die bedrijven verplichten hun digitale content toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen, zoals de European Accessibility Act (EAA).

Dit klinkt nu misschien nog als een ver-van-mijn-bed-show voor je, maar de wetgeving wordt in juni 2025 aangescherpt voor grote bedrijven en webshops. Het is een kwestie van tijd voordat alle webshops moeten voldoen aan eisen van toegankelijkheid. Waarom zou je dit niet voor willen zijn en nu vast voldoen aan die eisen?

Lees nu meer over die nieuwe regels in dit blog over de WCAG richtlijnen.

 

Verbeterde gebruikerservaring voor je klant

Verbeterde toegankelijkheid verhoogt de algehele gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van een webshop. Dat leidt weer tot hogere tevredenheid en loyaliteit van klanten.

Tevreden klanten delen hun ervaringen met vrienden en familie of op hun social kanalen en dat trekt weer nieuwe klanten aan. Wanneer er een lange rij staat voor die ene bakker op zondagmorgen, dan weet je dat je daar moet zijn voor de lekkerste broodjes en croissants.

Als jouw webshop goed toegankelijk is, dat iemand eenvoudig een product kan bestellen en dit proces ook met behulp van voorleessoftware of zonder gebruik van de muis moeiteloos verloopt, dan win je hier veel positieve aandacht en daarmee nieuwe klanten mee.

 

Hoe kan ik zelf mijn webshop meer toegankelijk maken?

Met een paar kleine stappen kun jij al een groot verschil maken met jouw webshop. Door te letten op de indeling en navigatie in het menu van je webshop bijvoorbeeld, kun je jouw bezoekers begeleiden door je aanbod heen.

Maar ook het gebruik maken van de alt-tekst functie, door een korte omschrijving toe te voegen aan je product foto’s helpt al enorm. Lees ook mijn blog over het verbeteren van de gebruikerservaring van bezoekers op jouw website in dit blog artikel.

 

SEO optimalisatie

Niet alleen trek je klanten aan die tevreden zijn omdat ze eenvoudig jouw producten kunnen bestellen in je webshop. Ook zoekmachines zoals Google houden van een toegankelijke webshop. De extra moeite die jij steekt in de verbeteringen zie je terug in een hogere ranking in Google, waarmee jij bovenaan de zoekresultaten komt te staan bij je volgende klant. Lees meer over de voordelen van SEO optimalisatie in dit blog artikel.

Wil je niet langs verschillende blogs scrollen en zelf op zoek gaan naar mijn tips en bevindingen? Bestel mijn boek dan direct op mijn website. Je kunt kiezen voor een e-book of een softcover.

Volgende
Volgende

Hoe leesbaar zijn de teksten in jouw webshop?