Hoe leesbaar zijn de teksten in jouw webshop?

Wanneer ik als bezoeker in jouw webshop kom rondsnuffelen naar een leuk cadeau voor een vriendin, dan wil ik mij graag welkom voelen. Ik wil snappen wat je aanbiedt en de teksten begrijpen. Ik wil graag weten wat ik ga bestellen, zonder dat ik daar een woordenboek bij moet pakken.

Wist je dat ongeveer 1.5 miljoen mensen moeite hebben met lezen en schrijven?

Als expert in je vak, kan het zijn dat je wat meer technische termen gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer je spreekt over het maakproces of ingrediënten. Maar je bezoeker wil graag het eindproduct kopen en zich daar ook prettig bij voelen. Als mensen voelen wij ons niet prettig wanneer we iets niet begrijpen, eerder zal iemand zich dan dom voelen. En daarmee loop jij klanten mis!

Taalniveau B1

In Nederland meten we het taalniveau van mensen met een A, B, C waarbij B1 de algemeen geaccepteerde standaard is voor een taalniveau dat iedereen met basiskennis van de taal kan begrijpen.

Het taalniveau van je tekst dat het best gelezen en begrepen wordt in het Nederlands, wordt aangeduid met B1. Om dit toe te passen mag je letten op je taalgebruik, zinslengte en welke termen je in je tekst zet. 

Vermijd bijvoorbeeld Engelse termen in je tekst. Kies dan liever voor een Nederlandstalige term. Lukt dat niet, leg dan kort uit wat je bedoelt met die term. Een handige tool om je tekst even te laten proeflezen is de Leesniveau test van Accessibilty, een onderdeel van instituut Bartiméus.

Ook een losse term of woord kun je laten nakijken op de website ‘Is het B1’?
Zie onderaan deze blog de links naar deze tests.

Leesbare teksten schrijven hoeft niet moeilijk te zijn

Niet alleen het niveau van de termen en woorden is van belang voor een leesbare tekst, ook de inhoud is van belang. Het onderwerp waar je over schrijft en hoe je dit omschrijft zijn belangrijk voor de leesbaarheid van je tekst. Daarnaast kijk je ook naar de structuur van je tekst en het ontwerp.

Door gebruik te maken van duidelijke tussenkoppen, werk je aan de structuur van je tekst. Dit maakt dat mensen de tekst kunnen scannen en ook snappen wat het onderwerp is van de paragraaf waar zij op dat moment is met lezen.

Leesbaarheid en SEO

Ook voor je zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn tussenkopjes en een heldere structuur met een duidelijk onderwerp belangrijk. Nu is een zoekmachine als Google zelf geen mens en zal ook geen klant worden bij je, maar bezoekers komen wel via Google op jouw webshop terecht. Als ze dan door een eenvoudige zoekterm direct bij jou uitkomen, is de kans groter dat ze langer blijven rondkijken en dan klant worden.

 

Zelf de leesbaarheid van mijn teksten verbeteren

Wat kun je zelf doen om de leesbaarheid van de teksten op jouw website of webshop te vergroten? Je kunt allereerst beginnen met goed bedenken wie je klant is. Wat wil je hem of haar graag vertellen over je aanbod?

Vermijd lange zinnen, technische termen en Engelstalige woorden. En plak eens een paar teksten in een B1 leesniveau test om inzicht te krijgen in waar jij nog je tekst kunt aanpassen en beter leesbaar kunt maken.

Hierbij de linkjes naar de twee tests die ik noemde in deze blog:

Leesniveau test van Accessibilty

Website ‘Is het B1’

Vorige
Vorige

Hoe maak je jouw webshop toegankelijker?

Volgende
Volgende

Optimaliseer je website navigatie voor een betere SEO en gebruikerservaring