Optimaliseer je website navigatie voor een betere SEO en gebruikerservaring

Jouw website bezoeker is geen detective of een speler in een escape room. Zij komt met een specifiek doel om een dienst of product bij jou af te nemen. Wanneer jij je bezoeker een doolhof instuurt voordat ze bij het doel kan aankomen, is de kans groot dat zij al eerder afhaakt. Dat is zonde! Hoe kun je ervoor zorgen dat je website navigatie helder is en je bezoeker vindt wat zij zoekt in slechts een paar kliks?

Hoe vaak moet ik doorklikken voordat ik het antwoord vind?

Hoe kun jij eenvoudig zorgen dat de navigatie op  je website toegankelijk is? Dat doe je met een logische of intuïtieve structuur. Zie je bezoeker als een gast die voor het eerst bij je thuis komt, dan geef je een korte rondleiding en wijs je de belangrijkste plekken aan.

Hier gaan we zo eten, daar is de keuken en als je even naar de wc moet, die zit in de gang links. Zo mag je ook op je website je bezoeker begeleiden. Je aanbod pagina, je gratis weggever, maar ook de contact pagina zijn belangrijk voor je bezoeker. Hoe eenvoudiger je de route maakt, hoe langer zij blijft en dat maakt de kans groter dat ze ook klant wil worden.

Hoe vaak moet ik doorklikken op verschillende links of menu-items voordat ik op mijn plaats van bestemming aankom? Minimaliseer het aantal clicks naar je onderwerp, zorg dat dit er niet meer dan 3 zijn.

Stel dat je bezoeker geen muis kan gebruiken, hoe vriendelijk is je navigatie voor gebruik met een toetsenbord en de tabtoets? Test dit een keer zelf en pas aan waar dit niet mogelijk is, zo help jij je bezoeker en vergroot je de kans op een prettige klant ervaring.

Hoe is het menu van je site opgebouwd?

Je website heeft als het goed is één hoofdthema en daaronder mogelijk een aantal sub thema’s. Deze wil je terugvinden in het menu en op de pagina’s. Zorg dat je de onderwerpen logisch bij elkaar zet. Test dit ook met iemand uit je doelgroep.

Let op! Zorg voor maximaal één laag in het submenu in je navigatie. Jouw klant zal ook op een tablet of mobiel je site bezoeken en dan zijn meerdere lagen erg onhandig.

Stel dat je bezoeker niet vindt wat zij zoekt, kan ze dan terug in het menu om elders te kijken? Zet je menu dan vast en zorg voor een kruimelpad op de pagina, zodat zij haar gemaakte stappen terug kan vinden.

Goede navigatie is goed voor je vindbaarheid en SEO resultaat

De vindbaarheid verbeteren begint al met de keuze van je domeinnaam, maar ook de structuur op je website draagt hieraan bij. Maak die paginanamen niet te lang en ingewikkeld, maar geef een heldere, korte paginatitel. Zoals bijvoorbeeld: Aanbod, Gratis, Over mij, Contact. Dit zijn termen die vaker gebruikt worden en voor herkenbaarheid zorgen op je website. Iemand snapt dan welke informatie zij zal vinden op die pagina.

De bezoeker bij de hand nemen en laten zien waar zij naartoe gaat op je site draagt bij aan een fijne klantreis over je website heen. Denk ook aan de namen van je hyperlinks, waarin je kort samenvat waar je bezoeker op gaat klikken. Is dit een nieuwe pagina of een PDF bestand bijvoorbeeld?

Tips voor jouw eigen website nodig?

Welke tips kun jij direct toepassen op je site? Je doel mag zijn om je klant de weg te wijzen door jouw website. Het kan zijn dat je hier vragen over hebt, of er niet direct uit komt. Stuur me een bericht en dan kijk ik met je mee waar je nu vastloopt.

Quick Scan met direct advies voor jouw website

Je kunt direct een Quick Scan aanvragen voor je website. Dit is een advies over jouw website, waarin ik punten bespreek die je kunt aanpassen met daarbij ook tips over hoe je deze punten kunt doorvoeren. Vraag direct jouw Quick Scan voor je website aan.

 
Vorige
Vorige

Hoe leesbaar zijn de teksten in jouw webshop?

Volgende
Volgende

Hoe maak je een ethische website?