Hoe maak je een ethische website?
Gastblog door Hannie van den Bilcke.
Na het intikken van een zoekterm op Google krijg je een website voorgesteld waarop je klikt. Wat zorgt ervoor dat je blijft hangen? Heel wat website-experts vertellen ons dat we een banner nodig hebben met een aantrekkelijke foto en een catchy slogan. Maar ook een intuïtieve navigatie, duidelijke informatie over het aanbod, transparante prijzen en een mooie en inclusieve vormgeving zijn belangrijk. Dat is precies wat een ethische website biedt.
Wat is ethische communicatie en marketing?
Ethische communicatie en marketing is een belangrijk aspect van een ethische website en draait om transparantie, eerlijkheid en respect. Het betekent dat je je klanten niet misleidt met valse claims, maar open en oprecht bent over je producten en diensten. Je respecteert de privacy van je bezoekers.
Ethische marketingstrategieën brengen jou en je klant dichter bij elkaar. Het doel is om een product te creëren dat precies is wat je klanten zoeken en waar zij klaar voor zijn. Door authentieke verkoopmethoden te gebruiken, bouw je zo een duurzame relatie met hen op.
Waar moet je op letten bij het maken van een ethische website?
Structuur & ontwerp van een ethische website
Gebruiksvriendelijke navigatie: Een overzichtelijke en logische indeling zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken. Gebruik dus duidelijke koppen en een intuïtieve menustructuur. Vermijd creatieve rubrieksnamen, herkenbaarheid is belangrijker.
Toegankelijkheid: Zorg dat je website toegankelijk is voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld door alt(ernatieve) tekst voor afbeeldingen en een goed kleurcontrast te gebruiken. Voor meer tips hierover, lees de gastblog van Elvira op de website van Hannie.
Privacybescherming: Zorg dat je website voldoet aan de privacywetgeving en dat gebruikers duidelijk geïnformeerd worden over hoe hun gegevens worden gebruikt. Geef ze daarbij een echte keuze om bijvoorbeeld de cookies niet te accepteren.
Duurzaamheid: Gebruik groene hostingopties en minimaliseer de ecologische voetafdruk van je website.
Content van een ethische website
Bij het creëren van content voor je website is duidelijkheid en toegankelijkheid essentieel.
Transparantie en eerlijkheid: Op een ethische website vind je gedetailleerde beschrijvingen van producten en diensten zonder verborgen kosten of voorwaarden.
Duidelijke en toegankelijke taal: Bezoekers hebben vaak weinig tijd, dus de informatie moet snel en gemakkelijk te begrijpen zijn. Gebruik korte zinnen, eenvoudige woorden en vermijd technisch jargon.
Visuele hulpmiddelen: Afbeeldingen, video’s en infographics kunnen je boodschap duidelijker en aantrekkelijker maken. Zorg er wel voor dat bijvoorbeeld de afbeeldingen een alternatieve tekst krijgen, en de video’s een ondertiteling.
Focus op waarde en storytelling: Geef (ook gratis) informatie over hoe je je klant helpt en maak je aanbod en je merk menselijk door verhalen te vertellen.
Hoe bouw je op een ethische manier verder aan de relatie met je klant?
Ethische e-mailmarketing
Als iemand zich inschrijft voor je e-mailfunnel, is het belangrijk dat je ook daar dezelfde ethische manier van werken hanteert.
Duidelijke toestemming: Geef de bezoeker van je website een echte keuze. Vermijd dus vooraf aangevinkte vakjes.
Transparantie: Wees duidelijk over wat de inschrijver kan verwachten van zodra die is ingeschreven, bijvoorbeeld over de frequentie van de e-mails en het type inhoud dat je zal delen.
Welkomstmail: Schrijf een ‘persoonlijke’ welkomstmail waarin je jezelf en je diensten voorstelt, maar ook de verbinding aangaat door bijvoorbeeld een vraag te stellen aan de lezer.
Opt-out optie: Bied altijd een gemakkelijke manier om zich uit te schrijven voor je e-mails. Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk.
Ethische sociale media marketing
Sociale media zijn krachtige kanalen om op langere termijn en op dagelijkse/wekelijkse basis in interactie met je publiek te gaan. Let op de volgende ethische praktijken:
Eerlijkheid: Deel eerlijke en accurate informatie. Vermijd clickbait en misleidende titels. Dit bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op.
Authenticiteit: Wees jezelf en deel verhalen die je merk authentiek maken. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Dit creëert een oprechte band met je volgers. Door te reageren op opmerkingen en vragen van je volgers, toon je dat je hun mening waardeert.
Diversiteit in beeldmateriaal: Gebruik diverse afbeeldingen en video's die verschillende groepen mensen vertegenwoordigen.
Inclusieve taal: Gebruik taal die inclusief is en niemand uitsluit of beledigt. Dit maakt je communicatie toegankelijk voor een breder publiek.
Hoe ethisch is jouw website?
Je website is je paradepaardje. Het is hét communicatiemiddel dat je volledig zelf in handen hebt. Dus: make yourself proud. Met een ethische website leg je een stevige, authentieke basis van waaruit veel andere communicatie- en marketingacties kunnen voortvloeien. Door transparant, eerlijk en inclusief te communiceren, kan je duurzame relaties met je klanten opbouwen en een positieve impact hebben op zowel je bedrijf als de samenleving.
Heb je moeite met het vinden van de juiste marketingstrategie? Ik weet dat het niet gemakkelijk is en help je heel graag op weg! Voor meer informatie over ethische marketing en inclusieve communicatie, download de gratis Ethische Marketing Toolbox en ontdek hoe je op een authentieke manier je bedrijf kan laten groeien.
Over Hannie
Als ethisch copywriter en marketeer helpt Hannie missie- en waardegedreven ondernemers en organisaties om hun authentieke verhaal op een eerlijke en impactvolle manier te communiceren.
Meer weten over Hannie? Check haar website en socials!
Website: www.hannievandenbilcke.be
LinkedIn: Hannie Van den Bilcke
Instagram: @hannievandenbilcke