‘Klik hier’ is geen goede linktekst.

Maar waarom eigenlijk niet?

Wanneer je na een mooie tekst je bezoeker hebt meegenomen in het verhaal van kennismaking naar je aanbod, dan wil je graag dat hij (of zij) doorgaat naar de aankoop. Toch zie ik dat veel ondernemers die stap onnodig moeilijk maken voor hun bezoeker. Met een ‘klik hier’ linktekst weet ik niet waar ik als bezoeker naartoe ga. Wat gebeurt er als ik op die verleidelijke link klik? Waar ga ik dan heen? Kom ik nog terug?

Het zou een scene kunnen zijn uit een horror film, maar de horror zit vooral bij jou als websitemaker. Je klant klikt niet op die vage link, zonder duiding van waar de link naartoe leidt en je conversie daalt, want je klanten gaan niet van interesse door naar een aankoop.

Wat is een linktekst?

Heel simpel gezegd is de linktekst dat stukje van de zin of een aparte zin die je aan kunt klikken als bezoeker, wat linkt naar een andere webpagina. Dit stukje zin krijgt een andere kleur, of een gekleurd balkje om de woorden heen waardoor deze oplicht in de tekst. De bezoeker kan meer informatie verwachten of een actie uitvoeren zoals een inschrijving voor jouw training of nieuwsbrief.

Wat is een goede linktekst?

Je linktekst mag mij direct uitnodigen om door te klikken, geef aan waar je mij naartoe wil leiden. Denk bijvoorbeeld aan welke actie de bezoeker gaat uitvoeren, zoals een aanmelding voor je masterclass, je nieuwsbrief of een event dat je gaat organiseren.

Het kan ook zijn dat je meer informatie wil geven over een specifiek stuk in de tekst. Zeg dan niet alleen ‘lees meer’ of ‘klik hier voor meer’, maar kies voor ‘Lees meer over het thema van mijn masterclass’. En maak van deze tekst de linktekst. Een goede linktekst geeft informatie aan je bezoeker waar hij naartoe gaat als hij op deze link klikt. Zorg ervoor dat de link ook werkt en dat je link tekst aansluit bij de tekst van de pagina die je bezoeker nu verlaat.

Waarom is ‘Klik hier’ geen goede linktekst?

Een voorbeeld van een foute linktekst is ‘Klik hier’. Wat kan ik verwachten als bezoeker wanneer ik die link volg? Waar kom ik dan terecht? Zoals hierboven als voorbeeld genoemd wil je dat je bezoeker een actie onderneemt, zoals een inschrijving of een aankoop. Waarom zou je dit verstoppen of als verrassingselement op je pagina zetten?

Wees duidelijk over wat ik kan verwachten van jouw link. Het internet biedt een overweldigende hoeveelheid aan informatie en je bezoeker is nu bij jou uitgekomen. Laat hem niet vertrekken met het gevoel dat dit niet de juiste keuze was, maar geef richting aan de stappen die je wilt dat je bezoeker nu gaat nemen.

Voordelen van goede linkteksten

Je gaat je bezoeker begeleiden door de informatie die je geeft via je website; dat doe je door een heldere navigatie structuur in je menu. Maar ook door tussenkoppen te gebruiken en door je links een duidelijke naam te geven. Je bezoeker voelt zich nu meer vertrouwd op je site, ook dit is een stap in het proces van kennismaking naar aankoop.

Bovendien helpt een heldere linktekst ook bij je SEO, want Google kan niets met een ‘Klik hier’ link. Welke informatie moet de zoekmachine hieruit halen om mogelijke bezoekers te informeren over jouw website? Omschrijf je link heel duidelijk om zo meer waardering te krijgen van de zoekmachines en daarmee ook je zichtbaarheid te vergroten.

De linkteksten op je eigen website verbeteren

Ga terug naar je eigen website. Loop je blogs en pagina’s na op alle linkteksten die je kunt vinden. Zowel de interne links naar pagina’s op je eigen site als ook de externe links die jouw website onderdeel maken van een groter geheel. Is het direct duidelijk wanneer je als bezoeker op deze pagina komt, waar die link naartoe leidt? Zo niet, pas dan de tekst aan met een richting van waar ik als bezoeker naartoe ga.

Checklist voor een toegankelijke website

Naast deze aanpassing zijn er nog meer kleine aanpassingen die een groot verschil maken voor je bezoeker om klant te worden vanuit jouw website. Je kunt mijn gratis checklist eenvoudig downloaden en je eigen site naast de verschillende punten leggen.

Vraag direct mijn gratis checklist voor een toegankelijke website aan.

Vorige
Vorige

Hoe maak je een ethische website?

Volgende
Volgende

Van SEO naar conversie: zo maak je het voor websitebezoekers gemakkelijk om klant te worden