Van SEO naar conversie: zo maak je het voor websitebezoekers gemakkelijk om klant te worden
Gastblog door Rimke de Groot van ikhelpjouonline.nl
Het is geweldig als mogelijke klanten jouw website gemakkelijk in Google weten te vinden. Maar eigenlijk begint het daarna pas. Want hoe maak je van die websitebezoeker nou een nieuwe klant? Ik neem je mee in de logische stappen die daartoe leiden.
Google en andere zoekmachines houden van websites die goed toegankelijk zijn voor iedereen. Deze websites hebben over het algemeen een duidelijke structuur, waardoor Google de website gemakkelijker kan begrijpen en eenvoudiger hoog in de zoekresultaten kan brengen.
Als jij je SEO goed voor elkaar hebt en dus gemakkelijk bezoekers op je website krijgt, blijft toegankelijkheid een belangrijk sleutelwoord – zeker als het je doel is om goed te converteren uit je website.
Bied bezoekers een toegankelijke route over je website
Nieuwe websitebezoekers hebben wat begeleiding van jou nodig als ze door je website heen gaan. Dat is ook fijn voor jou, want zo kun jij ze sturen om alle belangrijke pagina’s op jouw website te bezoeken.
Voordat je websitebezoekers overgaan tot een conversie (dus tot contact met jou of tot een directe aankoop) hebben ze meestal eerst behoefte aan connectie. Ze willen zien dat jij hun probleem of verlangen begrijpt en dat jij een persoon bent die hen kan helpen het op te lossen of waar te maken.
Je homepage en Over mij-pagina spelen daarbij een belangrijke rol. Door op je websitepagina’s met knoppen of links te werken – het liefst in een kleur die opvalt – leid je jouw websitebezoekers als vanzelf naar deze pagina’s toe, bijvoorbeeld eerst naar je homepage en van daaruit naar je Over mij-pagina.
Vervolgens mogen ze natuurlijk ook je aanbodpagina bekijken, dus link daar zowel vanuit je homepage als vanuit je Over mij-pagina naartoe. Weet je dat direct iets bij je kopen een te grote stap is voor jouw websitebezoekers, breng je bezoekers dan ook naar een optie om gratis kennis met je te maken.
Bied toegankelijke stapjes aan
Als iemand jou vijf minuten geleden gevonden heeft in Google, is de stap om nu al een aanbod bij jou te kopen meestal te groot. Dat ligt niet aan de kwaliteit van je aanbod, maar aan hoe wij mensen nu eenmaal zijn. We willen eerst een connectie met iemand maken voordat we klant worden.
Verplaats je altijd goed in jouw mogelijke klanten en in wat voor hen een logische vervolgstap is. Als je diensten verleent of coaching aanbiedt, is het bijvoorbeeld een logische stap om een kennismakingsgesprek aan te bieden op je website, om vervolgens van daaruit een aanbod te doen. Of om een e-book of iets anders waardevols aan te bieden op je website zodat je per e-mail met de ander in contact komt en de conversie daar tot stand komt.
Schrijf in toegankelijke taal
Elk vakgebied kent zo zijn eigen woorden en vaktermen – en het is prima als je die gebruikt in gesprekken met collega’s en vakgenoten. Maar op je website is het meestal niet handig om met vaktaal te strooien. Jouw websitebezoeker kan dan niet goed volgen waar je het over hebt en haakt daardoor af.
Zorg dus dat je goed wordt in het schrijven in de taal van jouw mogelijke klanten. Het helpt daarbij om je oor te luister te leggen op plekken waar jouw mogelijke klanten bijeenkomen en om dan goed op te letten in welke woorden ze zelf over hun problemen en verlangens praten.
En je zou zelfs een aantal mogelijke klanten uit kunnen nodigen voor een zogenaamd doelgroeponderzoek, waar jij vragen stelt waardoor je hun taalgebruik beter leert kennen. Dit komt zowel je SEO als je conversie ten goede.
Bied toegankelijke manieren van kopen aan
Als een klant wél direct al via je website wil kopen, zorg dan dat dit zo gemakkelijk mogelijk is. Hoe vaker jouw mogelijke klant door moet klikken van pagina naar pagina voordat hij daadwerkelijk een aankoop kan doen, hoe groter de kans dat hij afhaakt.
Bied je geen automatische betaalmogelijkheid aan op je website? Helemaal geen probleem, zolang je maar duidelijk communiceert wat jouw bezoeker mag doen om met jou in contact te komen over je aanbod. Ik zie nog te vaak dat bezoekers van een website op de ene pagina uitgenodigd worden om contact op te nemen over een heel concreet aanbod en dan vervolgens door moeten klikken naar een super algemene contactpagina waar ze direct verdwalen en dus afhaken.
Van SEO naar conversie: houd de stapjes klein
Als je aan de slag gaat met de tips hierboven, sluit je aan bij het tempo en de behoeftes van jouw mogelijke klanten. Dit maakt de kans dat iemand die jou in Google of een andere zoekmachine gevonden heeft ook echt klant wordt een stuk groter.
Hi, ik ben Rimke de Groot en ik help coaches en dienstverleners om klanten en omzet uit Google te halen. Op mijn website ikhelpjouonline.nl vind je daar alles over.
Vind je het handig om een spiekbriefje te hebben voor het plaatsen van goede zoekwoorden in je websiteteksten, zodat je gemakkelijker gevonden wordt in Google? Dan kun je dat spiekbriefje hier gratis downloaden